RSS Flöde

En första läsarreaktion på Vincent

Redaktör Anna har en systerdotter som för tillfället är bosatt i Norge. Hon heter Maria, bloggar här, och är nog en av de första ”vanliga” läsarna som läst Fallet Vincent Franke och den allra första att reagera på den. Härligt då, att reaktionen är starkt positiv. Det gläder mig verkligen – även om det bara är en enda person som tycker om den, så är det åtminstone just en person som tycker om den. I min värld är den statistiken aldrig självklar. Jag har aldrig föreställt mig att Vincent kommer att bli omtyckt, även om jag någonstans givetvis hoppas det. Som författare vill man många saker med en bok, men en av sakerna som åtminstone jag vill är att läsaren inte ska känna sig besviken (samtidigt, går det givetvis inte att förvänta sig att alla som läser boken ska gilla den … om så var fallet skulle ju det hela också vara rätt tråkigt, liksom).

Det handlar inte om glory eller ego för mig (möjligen lite, något annat vore väl lite töntigt att påstå), men snarare handlar det om att känna att jag har gjort min plikt som författare. Att skriva är en hobby för mig, det är vad jag gör istället för att bygga modellflygplan eller fiska. Det är något som ger en del av mitt liv en mening, något som ger mig kickar jag inte kan få på annat sätt, och något jag inte kan leva utan (jag har försökt). Men även om jag inte kan kalla det något annat än en hobby, är det något jag tar på oerhört stort allvar och känner ansvar inför. Därför är Marias kortfattade men ändå utförliga reaktion på ett sätt väldigt skön.

I det här och det här inlägget kommenterar hon hur som helst Vincent lite grann (utan att ge några spoilers).

Ett svar »

  1. Gillar (som alltid) dig och din reaktion på alla ”bitska” kommentarer! Stå på dig, var den du är, gilla vad du vill och skriv om det du gillar. Det är ju därför vi tycker om det du gör. Dessutom tvingas jag nu att köpa Amelia (av alla tidningar) måste ju fylla min kvot av publicerade bilder och texter om och av dig =)
    Fortfarande ett av dina största fans!

    Svara

Kommentera

