RSS Flöde

Jag ger er: sidan 65 ur Fattigman

Pirat-författarna Kristina Ohlsson och Malin Persson Giolito har delgett bloggläsarna sidan 65 ur deras kommande manus. Här får ni ett utdrag ur kommande Fattigman, sidan 65 (beroende på hur man räknar är det antingen sidan 65 eller, typ, 60. Skitsamma.) Det här är ett extremt tidigt utkast, så läs med så snälla ögon ni kan.

Here goes.

Snart sitter Fattigman vid ett bord med ett glas vatten framför sig. Intill det ligger två vita kapslar som enligt uppgift ska vara smärtstillande. Han stirrar på dem med en död mans ögon. Det känns som om han när som helst kommer att förlora medvetandet igen. Vid bordet intill honom sitter en envis gamling till kortspelare, som vägrar gå och sova innan han fått lägga klart sin patiens.

”Jag må vara gammal”, säger gubben till den tomma stolen mitt emot honom, ”men jag talar i alla fall inte med mig själv. Du är inte bara en usel kortspelare, du är dessutom galen.”

Han säger det med en kraftig, anglosaxisk brytning, vilket förvånar Fattigman.

Fattigman sväljer sina smärtstillande för att slippa tänka. Hans huvud beter sig märkligt, det vill falla framåt hela tiden och han måste anstränga sig för att hålla det stadigt. Victoria kommer gående mot honom med ögon som är svullna, röda. Hon nickar åt honom och vänder sig till den originelle kortspelaren.

”Nu ska vi sova”, säger hon ansträngt. ”Vi har en överenskommelse, du och jag, minns du inte det?”

”Vi är inte klara än”, mumlar kortspelaren. Victoria samlar ihop korten och rullar iväg gubben, som på sluddrig men klanderfri engelska kastar en förbannelse över sin motståndares huvud. När Victoria kommer tillbaka en liten stund senare, sätter hon sig mitt emot Fattigman.

»

  1. kristinaohlsson

    Spännande!

    Svara
    • kristinaohlsson

      Såg förresten att du skulle till Skatteverket. Överväg AB istället för enskild firma. Fördelarna är överlägsna.

      Svara
      • christoffercarlsson

        Tack! Och jo, visst är ett AB kanske att föredra. Men vafan, nånstans ska man ju börja. Kul med #sidan65 förresten!

  2. Jag vill ha sid 65 ur Franke. Också.

    Svara
  3. ÖB Calander

    Om jag va en rik man – Jan Malmsjö – (s)68

    Mycket grill på Kapet nu. O textutbyten m.m.

    Kunde man månde locka in unge herrn i intervjufälla? 🙂 Eller duger fortfarande den gamla aug-varianten *retroler stort*?

    13 days and still counting…

    Vincent was a poor man too.

    A keep ahead…

    Svara
  4. Ping: Det här är sidan 65 i mitt manus « Anna Ljungdahl's Blog

  5. christinljungqvist

    Vilket skräp!

    … jag vill läsa mer.

    😀

    Du har fått riktig koll på ditt språk, ser jag. Och det gläder mig.

    Instämmer med det Kristina sa, även om jag själv fattar noll när det kommer till firmor och ekonomi: go for AB. Det ska jag göra, när jag väl har kommit på benen. OBS: när.

    Kram/Christin

    Svara
  6. Hej! Så roligt med en författarkommentar på bokbloggen. Som jag skrev fastnade jag verkligen för Vincent och gymnasielärare som jag är tror jag att din bok kan passa mina teknikgrabbar framför allt. Sidorna rasslade iväg och spänningen hölls uppe under hela läsningen. Vilken rolig del av din hemsida där du intervjuar Vincent = ) Det kan bli en bra skrivuppgift för elever efter avslutad bokläsning. Ha det bra!

    Svara

Kommentera

