RSS Flöde

om Den Enögda Kaninen

Ni kanske redan har sett det här, men:

——————————————————-

Den 18:e maj i år kommer Den Enögda Kaninen, min andra roman, ut. Eftersom det är ganska många som undrat och frågat, kanske det kan vara på sin plats med en kort beskrivning om hur den här boken egentligen kom till.

När Vincent… kom ut hade jag redan påbörjat ett nytt manus. Det gick under arbetsnamnet Pollock och jag tror att jag skrev, typ, 50 sidor på det innan jag tröttnade. Därefter, började jag arbeta med ett projekt som jag nämnde här i bloggen, och som gick under namnet Fattigman. Jag arbetade hårt med det under drygt ett års tid för att få berättelsen, komplex och lång, att hitta sig själv. Jag lät många läsa, berättade om boken för många fler, och gjorde i stort sett hela grejen alldeles ointressant för mig själv. I skrivandet av en berättelse ligger en intimitet för mig, något som är enbart för mig själv. Jag har märkt, mer och mer, att den här intimiteten är central för att jag ska få ut något av att skriva. Så i maj förra året, stående utanför Café Vetebullen med en cigg i handen och Mela och min vän Mikael sittande därinne, bestämde jag mig för att lägga Fattigman (eller som jag då börjat kalla den; skiten) åt sidan.

I bakhuvudet hade jag en annan berättelse. Den utgick egentligen ifrån två saker: det korta, korta Pollock-manuset jag börjat leka med redan under våren 2009, och en novell jag skrev för antologin Vildsint. Jag bestämde mig för att se vad som hände om jag började skriva den. Mindre än två månader senare, hade jag ett färdigt utkast. Jag skrev större delen av utkastet under sommaren 2010, i mitt barndomshem utanför Halmstad. Jag hoppas att det märks.

Den Enögda Kaninen har beskrivits som glesbygdsnoir. Jag tror att det är en åtminstone delvis lämplig benämning (allting måste ju ha ett namn, numera). Men med tanke på den amerikanska traditionen – som beskrevs väldigt bra av Martin Holmström redan 2002 – bör jag kanske säga något annat om den också, eftersom dess drag av glesbygdsnoir nästan kom till indirekt.

Många av de allra bästa böckerna verkar utspela sig under sommaren. ”The Great Gatsby” av Fitzgerald, ”Goodbye, Columbus” av Philip Roth, Michael Chabons ”Mysteries of Pittsburgh” – alla har de typ två saker gemensamt. De utspelar sig under en sommar, och handlar om unga människor som försöker finna sin väg in i vuxenlivet. Det här är mitt lilla bidrag, min lilla hyllning till de böckerna. Det är min ”Twin Peaks”. Min ”Less Than Zero”, min ”The Secret History” och min ”Farväl Falkenberg”. Jag ville att den skulle kännas som öppningen av just ”Farväl Falkenberg”, med den där känslan av en fantastisk sommar men med den motstridiga känslan av att något avgörande stundar. Alla du får möta, kommer inte nå hela vägen fram.

I Den Enögda Kaninen drog jag mig ifrån storstaden, från underjorden och Vincents språkbruk. När jag träffade Mikael för ett tag sedan, pratade vi om kontraster; att man gärna rör sig ifrån det man just gjort. Det låg aldrig i mitt intresse att skriva en Fallet Vincent Franke II (med allt vad det kan tänkas innebära), jag är inte den sortens författare. Jag går dit mina berättelser och mina karaktärer tar mig. Och trots att de tar mig tillbaka till liknande frågor, liknande teman, placerar de ofta sig själva i kontrasterande kontexter. Geografiskt är karaktärerna långt från Stockholm. För att träffa dem, behöver du ta ett flyg, tåg eller en buss till en småstad, och väl där behöver du köra ut ur småstaden, mot ett litet samhälle som ligger utanför. Om du studerar det på en karta ser det nästan förskjutet ut. Väl där, måste du ta av från landsvägen, in på en väg utan namn. Där, någonstans mitt i en annorlunda och avgörande sommar, kanske du hittar dem.

Berättaren i Den Enögda Kaninen har en livsvärld och ett språkbruk som skiljer sig radikalt från Vincents. Den här gången ville jag inte att händelserna skulle berättas skuggigt i dimman av narkotika och självtvivel. Den här gången möter du bokens berättare, hans handlingar och upplevelser, med brutaliteten och enkelheten som kommer när det känns som om personen satt på en barstol intill en, och berättade sin historia, anspråkslöst och samtidigt, hoppas jag, betydligt svårare att värja sig mot.

Och tro mig. Davids historia är en du vill värja dig mot.

Ännu är det långt till maj, och jag kommer att skriva mer om Den Enögda Kaninen här i takt med att det (förhoppningsvis) blir vår och utgivningsdatumet närmar sig. Men tills dess, lite i efterskott – tack för ett fantastiskt 2010, och tack för all entusiasm, uppmuntran, alla kommentarer, synpunkter, tankar och frågor.

Er tillgivne,

Christoffer

»

  1. Den här ser jag verkligen framemot. Allt gott CC!

    Svara
  2. Haha, när jag blir klar kommer mitt försnack kännas … begagnat.😉
    Stor kärlek, man! Mycket nyfiken!

    Svara
  3. Ser mycket fram emot att få läsa den i vår! Ska köpa den som en födelsedagspresent till mig själv! Bra timing!🙂

    Svara
  4. Ser verkligen fram emot den här boken. Ska bli spännande att läsa den. Gillade Vincent Franke så hoppas den här är lika bra eller bättre. Kram

    Svara
  5. Alexander Titus

    Hörde dig på P3 och jag gillar din stil väldigt mycket. Du verkar ha god självdistans; sånna människor imponerar på mig. Jag kommer lätt köpa din nya bok, och är även intresserad av din debut.

    Ha en trevlig och inspirerande sommar!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej Alexander, och tack så mycket för att du lyssnade, och för dina fina ord! Vad roligt att du ska köpa boken – återkom gärna med en bloggkommentar när du läst, och säg vad du tycker! Jag uppskattar synpunkter/tankar om boken.

      Allt gott – och ha en fin sommar, du också!

      Svara
  6. Ping: Den enögda kaninen | Fiktiviteter

  7. Ping: Dagens boktips – Den enögda kaninen. « enbokcirkelföralla

Kommentera

