RSS Flöde

Det ringer från Göteborg

Jag får ett samtal ifrån Göteborg, från något företag som frågar om jag håller på med ”konstnärlig verksamhet”.

”Ehh … det beror på vad du menar med konstnärlig verksamhet”, säger jag, distraherad och ointresserad.

Tydligen är det här ett företag som arbetar med ”skräddarsydda hemsidor” åt företag. För att ”uppdatera sin portfolio” hävdar de att de har kontaktat Bolagsverket (!) som har gett det här företaget mitt namn (!). Företaget undrar nu om de kan få ”skräddarsy” och ”sökordsoptimera” min hemsida (jag antar att det är denna blogg de menar) gratis, i utbyte mot att få visa upp den i företagets portfolio när de sedan ska ragga nya kunder.

 Att ”skräddarsy” och ”sökordsoptimera” är verb jag våldsamt protesterar mot. Det här är ord som inte har någon innebörd, ord som har hittats på av just den sortens företag som påstår sig arbeta med det. Och att jag skulle fungera som någon sorts morot för detta profitdrivna företag – i utbyte mot något jag alltså våldsamt protesterar mot – är ingenting annat än absurt, ett zeitgeist-ögonblick som illustrerar kulturarbetarens position i Sverige år 2011.

Så jag tackade artigt nej.

»

  1. Det gjorde du helt rätt i. Fick ett liknande samtal för ett par år sedan och när jag kollade upp företaget (ironiskt nog var de själva inte särskilt ”sökordsoptimerade”), visade det sig att deras verksamhet främst går ut på att blåsa kunderna. Jag tror de rent av varit med i Plus eller något annat konsumentupplysande program.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Martin; tvi fan. jag vill inte skriva ut vilket företag det här var, men det verkar vara ett seriöst och hyfsat väletablerat sådant.

      Svara
  2. Trevligt att du ändå var artig. Det är meningen att det ska verka vara seriöst. Men det är garanterat en blåsning. Den går ut på att du ska glömma att säga upp det sympatiska avtalets osympatiska uppsägningsregler.

    Svara
  3. Vocie of resaon

    kulturarbetare-Hej jag är akademiker/kulturmänniska som leker arbetare.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Nja, det beror på hur man ser på saken. Det kanske är annorlunda än att arbeta på en plats där man inte alls råder över sina egna arbetsvillkor, men det är ju samtidigt knappast så att man ”inte arbetar”.

      Svara

Kommentera

