RSS Flöde

Vikten av kaffe

Det är lördag och Mela är här. Vi städar, på hennes initiativ. Inte bara en dammsugning och lite dammtorkning, nejnej. Vi river ut allt. ALLT SKA UT! utropar hon när vi sätter igång efter frukosten. Jag skurar badrummet, Mela förbereder tvättkorgen, spisen och kylskåpet åker ut för att rengöras, etc. Allt är väldigt harmoniskt, solen skiner och vi lyssnar på Jefferson Airplane, men det är trots det liksom intensivt. Ett intensivt arbete.

”Det här är en bra lördag för dig, va?” frågar jag inifrån badrummet.

Bra?” svarar hon. ”Det här är ju en jättebra lördag!! Tycker inte du det?”

Mela går ner för att tvätta och jag följer med, för att kasta saker i grovsoprummet. Lägenheten ser ut som kaos. När vi kommer upp igen, för att återuppta arbetet och slutföra det här, återställa kaoset till någon sorts (finare, renare) lägenhetsordning, säger Mela:

”Nu är det dags att dricka kaffe.”

Jag ser mig omkring – vi har ingenstans att sitta. Möjligen på golvet. Jag skulle aldrig – aldrig! – få för mig att ta en paus i den här sortens städning för att dricka kaffe, för att liksom fika lite. ”Mitt i allt kaos ska det fikas? Nehejnej!” Så skulle min reaktion vara.

Men det gills inte. Kaffet ska drickas.

Jag börjar, efter fyra år och lite till, förstå hur det går till i Dalarna.

»

  1. Fikat är ju det viktigaste när man städar!!!!!!=)

    Svara
  2. Jag blir, även efter fyra år, mer och mer övertygad (varje dag faktiskt) att Mela är det absolut bästa som har hänt dig. Du skulle nog klara dig ensam också, knappt dvs, på ett ben… I en rullstol… som satt fastkilad i marken 😉

    Fin länk för övrigt! http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=19051&a=156043&l=sv&intcmp=1156043

    Svara
  3. Du ba åker Dalarna för att både städa och fika utan att komma förbi här och säga hej! Och så börjar du blogga igen, utan att säga nåt! Halleluja. Fast jag tror hon har rätt. Om man inte fikar mellan varven orkar man ju inte städa så där! 😛

    Svara

Kommentera

