RSS Flöde

Leif GW? Vad är det, en bil eller?

Igår använde jag uttrycken ”äta gåslever” och ”dricka fina viner” i en intervju. Jag gör det ganska ofta numera, eftersom folk brukar fråga mig om jag ”tänker bli nästa Leif GW”. Jag har inget emot frågan – hey, folk får undra, liksom. Det finns ju inte så många verksamma kriminologer som även skriver skönlitterärt (om vi nu benämner Leif GW som verksam kriminolog, that is; det kan på goda grunder ifrågasättas). Frågan om ”nästa Leif GW” är, för övrigt, en fråga som inte uppstått i och med att jag blivit publicerad författare – den uppstod långt tidigare, typ våren 2005, då jag först sökte kriminologi. 

Men jag börjar undra lite, vad tror folk att jag ska svara? Vad är det liksom som man förväntar sig när man ställer den frågan? Vad är det man, så att säga, vill ha reda på?

”Ja, det tänker jag bli. Han är så jävla skön, med sin mage och sina 5 par glasögon och allt.”

”Ja, det tänker jag bli. Exakt som honom. Faktum är att jag knappt kan bärga mig tills gubben trillar av pinn så att jag kan ta hans plats. Jag har redan börjat äta upp mig för att hans stolar inte ska märka någon skillnad i ansträngning, hehe.”

”Nej, fan heller, aldrig i livet att jag vill bli som honom! ALDRIG!! HÖR DU DET?”

”Leif GW? Vad är det? En bil eller?”

Jag undrar över det här. Undrar över hur folk skulle reagera på de möjliga svarsalternativen. Det sistnämnda är något av en favorit, kan man säga. Tänk personens (reporter eller inte) förvirring!  Åh,vad jag skrattar när jag tänker på det, vet ni. Åh!

Jag undrar om andra får liknande frågor. Om folk som studerar juridik och skriver skönlitterärt får frågan om de ska ”bli nästa Lapidus”? Jag vet inte, kanske? Men det känns inte riktigt så, på något vis. Lapidus har inte riktigt samma klangbotten som ”Leif GW” har, tycker ni det?  

Om folk som studerar journalistik, vill arbeta med vänstertidskrifter och samtidigt skriver böcker om sin hårda uppväxt och/eller spännande spionromaner får frågan om de planerar att bli ”nästa Guillou”? ”Guillou” har ju, om jag får värdera de två lite, typ samma starka resonans som ”Leif GW” har. Men känns det likadant, tycker ni? Visst är det annorlunda, är det inte?

Fast det kanske är jag som, så att säga, blivit hemmablind. Vad vet jag.

»

  1. Vad roligt att du skriver här igen. Vad det gäller Leif GW, Guillou eller Lapidus så tycker jag att du ska vara den Christoffer Carlsson som du är. Ser fram emot din nya bok. Kram

    Svara
  2. jag kan avslöja att jag i alla fall hänvisade till vincent franke när någon bad om mer i stil med lapidus. detta dock med noll läsningserfarenhet av snabbcashmannen ifråga.

    Svara
  3. Jag skulle vilja bli en ny Christoffer Carlsson!
    (Föryngringskur? Någon?)

    Svara
  4. Ibland är det märkligt, men just den här frågeställningen hänger ihop med helgens otydliga kommunikation. Låt mig förklara:

    Precis som du får frågan om du skall bli nya GW får jag STÄNDIGT frågan om jag ska bli nya Bonnier. Tror det handlar om ”folks” sätt att bekräfta/relatera till de karriärval vi gjort, även om det är ett något märkligt sådant.

    Och dessa val kommer nog ständigt att resultera i ett upprepat konversationsmönster. Om du valt att bli läkare och går på fest kommer det förr eller senare att vara någon som ”har lite ont i knäet” och undrar vad man kan göra åt det. Om du jobbar som snickare kommer du få höra att ”hantverkare aldrig kommer i tid” alt. ”kan du kanske komma och kolla på en grej hemma hos mig?”. Är du ledarskribent får du kanske stå till svars för vad både SD, KD, S, M, C, F, Fi ect. tyckt och sagt de senaste 20 åren osv. Så i helgen när jag för 100:e gången hamnade i en diskussion med en ung man som ”skriver poesi” fick jag nog och förklarade att han säkert var jätteduktig på sitt blivande yrke som läkare och att det var roligt att han gillade att skriva, men att jag på inget sätt kunde uttala mig om honom som poet efter att ha hört honom recitera 4 rader på rim. Lika lite som han kunde ställa diagnos på mitt allmäntillstånd kl 04:45.

    Ergo, jag är helt för att du börjar svara ”GW är det en bil?” 😉

    Svara

Kommentera

