RSS Flöde

Kreditupplysning

Det kommer hem ett brev. ”CreditSafe” står det på kuvertet. Och ni vet, man har inget att oroa sig över, i strikt, rationell mening. Man har hyfsad koll på sin ekonomi, har allt i en pärm. Det kanske inte sitter i pärmen, pappren kanske inte sitter fast, men de ligger i alla fall i pärmen. Det går bra att ha dem liggande löst, man får akta när man lyfter ut den bara, så att inte alla papper bara rasslar ut som ur en kopiator med Tourettes. Och man vet att man har pengar på kortet och att det inte är någon akut fara, man vet med sig vad man har köpt och inte. Och man vet att man har sitt kort, det är inte borttappat eller så. Men ändå! Ändå kommer det där brevet som det står ”CreditSafe” på och man får panik. I en split second, sveper fasan förbi inom en.

Oh lord – vad fan har jag ”köpt”? Har jag fortfarande råd att köpa SL-kort? Har jag fortfarande råd att åka till Dalarna nästa helg? Lägenheten jag funderar lite på att köpa inom kort – hur blir det med den nu när jag har köpt, jag vet inte, en bil? Eller är det kanske en lägenhet jag köpt – har det här med ett bolån att göra?

Sedan inser man – man har köpt böcker via nätet. Och man får hem ett brev nu, när de jävlarna gör en kreditupplysning på en (eller, ja, kreditupplysning har de ju gjort hela jäkla ti’n, nu har det bara blivit lag på att de ska visa för ”folk” vad de gjort hela jäkla ti’n … ni vet, typ som FRA häromåret). ”Klarna AB” har gjort en kreditupplysning på mig.

Och jag ska erkänna att jag upplever viss lättnad, det gör jag.

Soft, dock, att denna ”upplysning” kommer fyra dagar efter böckerna.

Kommentera

