RSS Flöde

Saker Mela säger

Det här är Mela. Hon är lite sjuk, förkyld, fast det har inte riktigt ”brutit ut” än. Hon säger att hon känner sig ”kall och lite tom i halsen och bihålorna”. Och febrig. Hon har ingen bra dag, Mela. Hon behöver byta namn, har hon bestämt. Det är ett ”problem”, säger hon. Hon kan inte skriva sin namnteckning. Eller jo, kan och kan, ”jag kan ju texta”, säger hon. Men det vill man ju inte när man ska skriva sin namnteckning. Det ska ju se fint ut också. Det är Melas bekymmer ikväll. Hon funderar mycket kring det här.

Det behövs mer balans i namnet, fastslår hon. ”Mela” är ju kort, och sedan har hon ett ganska långt dubbelnamn som efternamn. Så hon behöver något långt att balansera det med, som mellannamn.

”Christoffer”, fastslår hon efter en stunds tystnad. ”Det passar bra.”

Jag vill egentligen säga att jag inte vill ge bort mitt namn bara sådär. Det är ju mitt namn, mitt eget!  Men jag säger inte det, för en gång har jag sagt något liknande, jag minns inte vad just nu, och det var i en liknande situation när Mela tyckte att vi skulle göra något (byta något, köpa något, komma överens om något) och jag sa nej.

”VARFÖR INTE DET??” ropade hon då, drastiskt och liksom i ett litet utbrott. ”VI SKA JU LEVA I SYMBIOS MED VARANDRA!!!!”

Snart blev hon lugn igen, när jag hade skrattat klart var hon i alla fall tyst. Hon är förunderlig, Mela.

Andra saker hon säger:

”Durra”, ett verb. En telefon, exempelvis, kan durra om den mottar ett textmeddelande.
”Bubba”, även det ett verb. Att bubba är att liksom rida på någons rygg, ni vet sådär när man hoppar upp och håller runt personens hals medan han/hon håller en i knävecken. Det är att bubba. Om ett barn är trött och inte orkar gå, då kan man säga ”du kan få bubba” till barnet.
”Guppla”. Det här ordet vet jag inte riktigt vad det betyder, och jag är inte riktigt säker på om det är ett verb eller ett adjektiv (dvs., ”gupplig”, men det tror jag inte att det är). Men det är en beskrivning av hur hjärnan är/hur den gör när man har ganska hög feber. ”Min hjärna gupplar.” Det säger Mela ofta när hon har feber.

»

  1. Vän av ordning

    Durra betyder faktiskt att duscha och är således redan ett verb, men med en något annorlunda betydelse.

    Bubba är också redan ett verb med en helt annan betydelse. Det betyder helt enkelt bajsa – så var det med det!

    Guppla är jag också clueless på dock…

    /kmc

    Svara
  2. I Dalarna är betydelsen av orden glasklara.
    Bubba = bajsa??? Nej det betyder att bära!!
    Guppla är ju helt genialiskt, det hörs ju precis hur hjärnan beter sig vid hög feber….gupplar!!!!

    Svara

Kommentera

