RSS Flöde

Crime Night & innehållet i min ryggsäck

Jag ska medverka under kvällens träff med Crime Night i Uppsala idag. Med mig har jag en full ryggsäck. Den innehåller 1) ca 10 exemplar av Den Enögda Kaninen, 2) typ lika många exemplar av Vincent i pocket, 3) en vetenskapsteori-bok (som inte alls har med Crime Night att göra – åtminstone inte direkt, möjligen indirekt), 4) tre böcker som, tvärtom, har direkt med innehållet att göra: Eva Tibys avhandling ”Hatbrott?”, Anne Holts ”Frukta Inte” och en samlingsvolym med Michel Foucaults texter (”The Foucault Reader”), 5) en kalender, 6) cigaretter, 7) pennor, 8 ) huvudvärkstabletter, pollennässpray och allergitabletter samt 9) själva anförandet det är tänkt att jag ska hålla, som bär titeln ”What does it matter who is speaking?”.

Jag ser fram emot Crime Night, jag medverkade under en liknande tillställning hos Deckarvännerna (DAST) i Stockholm för ett år sedan. Det är en så himla generös, kunnig och fin publik. Jag tar tillfället i akt att blanda Samuel Beckett, Michel Foucault och Anne Holt. Lite så jag jobbar.

Nå – det jag skulle säga var: det är en tung ryggsäck och jag har ont i ryggen. Så om ni skulle se mig under dagen och jag ser jävligt kutryggig ut så är det inget i min naturliga kroppsform utan ett resultat av det glamorösa författarlivet.

Jorå.

Kommentera

