RSS Flöde

TPB

Jag har fått en del frågor i olika sammanhang, om huruvida Fallet Vincent Franke finns som ljudbok eller inte. Nej, har svaret varit, det gör den inte. Det kostar ganska mycket att göra och trycka en ljudbok, om jag har förstått det rätt, och numera förlagen gör det endast med ett urval av alla böcker. Men så i går! Då fick jag ett brev från ”TPB” – Tal- och Punktskriftsbiblioteket. De meddelade mig där att man nu har gjort en talbok av Vincent för att den ska finnas möjlig att lyssna på för de med lässvårigheter. Den ska finnas tillgänglig på bibliotek runt om i Sverige (tror jag).

Exakt vad skillnaden är mellan en ljudbok och en talbok vet jag inte men funktionen torde åtminstone vara densamma.

Så – godmorgon. Kaffet jag dricker blev för övrigt lite för starkt, men det kan behövas en tisdagsmorgon i maj, en dag före släppet av Den Enögda Kaninen.

»

  1. Grattis grattis! Jag ska läsa din bok redan idag, eftersom jag ska översätta den på italienska.
    Och ja: jag ska kontakta dig för frågor!
    🙂

    Svara
  2. christinljungqvist

    Spännande med ny bok!! 🙂 ser fram emot att läsa den. Ska faktiskt låna hem Vincent från bibblan nu, tänkte att det var dags att se exakt hur mkt du ändrat sedan råmanus.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej Christin! Haha, det blev en (hel) del. Men där är även (har jag för mig) vissa partier som är i stort sett orörda. Dock är de ganska få.

      Svara
  3. Ljudbok och talbok borde väl vara detsamma. Men det är viktigt att det är en bra uppläsare så historien kommer till sin rätt. Hör av dig när du kommer till Borlänge nästa gång så jag kan få en liten kråka i boken.

    Svara
  4. Anna G Chen

    Ljudbok och talbok är inte detsamma. En talbok är en bok som spelas in för personer som har ett funktionshinder som gör att de inte kan läsa tryckt text. Typiska exempel är synskadade, blinda och dyslektiker.

    De här böckerna tillverkas med stöd av en särskild paragraf i lagen som innebär att man inte måste fråga författaren eller ursprungsförlaget om tillstånd. Men å andra sidan kan endast personer som har den här sortens funktsionsnedsättningar läsa dem.

    Vem som helst kan alltså inte gå till biblioteket och låna en talbok, och den som inte är talbokslåntagare måste vänta på att ett kommersiellt förlag gör en ljudbok av romanen. Mer info på http://www.tpb.se

    Svara
    • christoffercarlsson

      Tack för klargörandet, Anna! Jag fick hem papper, som sagt, men jag tyckte det uttrycktes lite oklart, huruvida boken endast var till för de med funktionshinder eller kunde lånas av ”vem som helst”. Å andra sidan är jag inte särskilt skarp när det kommer till att läsa papper som redogör för lagstiftning. Haha.

      Som sagt – tack!

      Svara
  5. Och lyssnar man på en talbok så märker man genast skillnaden mot en ljudbok. I en talbok läses ALLT in, även kapitel indelning etc, och den är inte alls dramatiserad på det sätt som de flesta ljudböcker är.

    Svara
  6. Tack Anna G Chen för att du talade om skillnaden. Trodde nog det var samma sak. Man lär så länge man lever.

    Svara
  7. Jag har lyssnat på många talböcker från TPB (kurslitteratur) den som läser upp boken gör det utan inlevelse, så att man bara ska få höra exakt vad som står i boken.

    Du kan kontakta mig på min mail om du undrar något mer om talböcker.

    Svara

Kommentera

