RSS Flöde

Mitt huvud!

Jag har gått och blivit med förkylning. Roligt! Jag hatar förkylningar. Alltså, det gör väl alla, ingen gillar ju att vara förkyld, liksom. Men jag hatar det. Det är inte så mycket det att min hals är tjock, att min näsa är täppt, att öronen känns som om jag befinner mig under vatten. Jag kan gå runt halvdöv, liksom. Men förkylningar gör något med mitt huvud. Jag kan inte tänka. Det är inte det att min annars så fantastiska tankeförmåga (haha!) nu är nedsatt, men om det är något jag tycker om så är det ett klart huvud.

Det är därför, tror jag, som jag mer och mer undviker alkohol; jag tycker om att dricka det, jag gillar smaken av öl och jag tycker om att ha en öl framför mig på bordet. Men det gör mitt huvud långsamt, mina tankar släpiga. Och jag vet inte, mer och mer har jag kommit att uppskatta och värdera klarheten i mitt eget huvud. Det är inte det att jag känner ett stressbaserat behov av att inte vara trög eller seg i huvudet, så att jag kan jobba eller skriva – snarare har jag börjat utveckla en slags självständig vilja till att känna mig klar i huvudet. Det är inte en sorts självdisciplinerande, Kantiansk kontroll över sig själv och ens tankar jag är ute efter, det (om något) vore gubbigt och skulle lukta återhållssamhet lång väg. Jag gillar inte återhållssamhet. Gillar snarare motsatsen.

Jag vet ifan vad jag menar med det här, och vad ”klar i huvudet” betyder vet jag inte heller. Jag vet hur det känns, och jag märker när jag inte är det Som idag.

Det kan även bero på att det är måndag, men jag tvivlar på’t. Jag och måndag är inte alltid vänner, men vi är sällan ovänner, om man säger.

Kommentera

