RSS Flöde

Halmstad 23/7/11

Det är den 23 juli, 2011.

Jag är i hemmet där jag växte upp.

Intill mig, på golvet i mitt barndomsrum:

kläder, kollegieblock, en plastpåse,

men mest kläder.

Klockan är 17:29.

Utanför mitt rum hör jag min mor hosta.

Hon är förkyld, och har varit rökare sedan 1974.

 

Jag arbetar på ett manus, vägrar kalla det ”bok”.

Det kanske inte är en bok, kanske inte är en berättelse.

Jag vet inte än.

Jag har skrivit 2 000 ord idag,

och kommer inte skriva några fler.

Jag hör att VG publicerar en intervju

med en person som blev vittne till 25 avrättningar.

 

25.

 

Jag fyller 25 år om en månad och 5 dagar.

25 plus 5 är 30. Vad kan vara 30? Dagar.

30 dagar är en månad, men jag är 24

i en månad och 5 dagar till.

Att räkna tal som inte leder någonstans, håller mig sysselsatt.

 

Vi åkte till sopstationen idag, jag och min bror.

På radion spelade de ”Isarna”

och nu hör jag den igen.

Min mor visslar melodin från köket.

Senast jag hörde den var på festival.

Jag stod intill den jag älskar.

Idag är hon långt borta

men det dröjer inte länge tills vi ses igen.

Det värsta är över nu, tänker jag.

Det värsta verkar alltid vara över

när man tänker att det värsta är över

och sedan, blir det värre.

Men inte den här gången.

 

Utanför fönstret, på vägen,

passerar två unga på cykel, en flicka följd av en pojke.

”Det är först nu”, skrivs det, ”som man kan börja ana

konsekvenserna.”

Jag tror pojken ropar att han älskar henne,

men jag kan höra fel.

Man kan alltid höra fel.

 

En fågel sätter sig på fönsterbläcket,

den andra sedan jag började skriva det här.

Klockan är 17:39.

Det börjar regna.

»

  1. Björn Calander

    I NATT JAG VAK(N)A (ÖVER MIG SJÄLV)

    Jag vakna en natt
    Av sömngrus som ögonsplitter
    Skuldskärvor
    Omöjliga att drömfreda sig från

    Äkta fred börjar alltid med en själv
    Insikt först
    Utblick sen

    Vakenhet

    Krig börjar alltid med den där andre jäveln
    Du jämt bär inom dig
    Och aldrig får va ifred för
    Only afraid

    FN-status
    För Närvarande
    Ta tempen
    Varje Freddag

    För säkerhetsrådets skull
    Innan mörkrets hjärta
    Invaderar även dig

    Vaksamhet

    Somna sedan om
    Sov så gott
    Peace brother
    And dream sweet dreams of me …

    © Björn Calander

    Svara
  2. Härligt att se manlig kreativitet, det ges inte mycket utrymme för det i det offentliga samtalet så man får söka aktivt efter det på nätet.

    Svara
  3. Jag skrev en kommentar som mitt internet inte tyckte var värdigt nog att vidarebefodra till din blogg. Jag skrev att man inte alltid behöver ha ord på orden. På det man skriver. Man kan, som jag, sammanoga meningar av ord, och sedan, någon gång efteråt, se om det blir något eller ingenting alls.

    Det var fint det du skrev här.

    Svara

Kommentera

