Att skriva skönlitteratur: 10 punkter

1. Skriv. Du kan prata om att du skriver, tänka på det du ska skriva, drömma om det, fantisera om det, men mer än något annat — skriv. Försök göra det till en naturlig del av ditt liv; lika naturligt som att borsta tänderna, äta mat och sova.

2. Skriv om det du kan något om, men ännu hellre: skriv om det du vill utforska, något som gör dig nyfiken, en outforskad del av dig själv eller samtiden som du ännu inte förstår dig på, eller som du inte kan sluta tänka på. Något måste stå på spel: skönlitteratur som inte innebär att du försätter dig i en berättelse där något personligt står på spel är inte värd att skriva (inte heller, börjar jag mer och mer misstänka, värd att läsa).

3. Jaga bort uttryck som ”plötsligt”, ”stick i stäv”, ”käpp i hjulet”, ”hungrig som en varg”, och ” … men det är en helt annan historia”. Jaga bort dem ur din text som om de vore råttor, för det är vad de är. Talesätt, talspråk och klyschor hör inte hemma någon annanstans än i dialog (eftersom folk använder dem i tal, men använd dem helst inte där heller; dina karaktärer blir mer intressanta om du undviker dem).

4. Kontrollera dina karaktärer som om de vore dina trälar.

5. Ljug. Men gör det elegant.

6. Inled dina scener senare än du tror att du borde. De första raderna som inleder ett kapitel eller en scen är ofta överflödiga och kontraproduktiva. Skriv scenen som du tror att du vill ha den, och gå sedan tillbaka till dess inledning och se om du inte kan ta bort den första raden, eller omformulera den. Inledningar är viktiga, och inte bara textens allra första rader. Det finns mängder av inledningar i en text, gör alla så kraftfulla som möjligt.

7. Den mest kraftfulla repliken eller observationen är ibland den kyligt återhållna.

8. Undvik informationsfetisher, ingen läsare vill se hur mycket information du samlat på dig under din ”research”, men de vill ha den information som är nödvändig. Undvik dialoger som inte leder någonstans, så länge det inte finns en poäng i att de inte leder någonstans (se Less Than Zero, av Bret Easton Ellis). Undvik överflödiga karaktärer, och sätt bara namn på de som betyder någonting för berättelsen. Undvik adverb, men lär dig identifiera när de är oundvikliga. Undvik kursiva avsnitt för att markera byte av tid/rum/perspektiv — det är en enkel väg ut, och att skriva bra skönlitteratur handlar i förvånansvärt stor utsträckning om att aldrig ta en enkel väg ut (se punkt 2).

9. Ingenting är heligt. Text är bara text, var beredd att ta bort och skriva om. Men påminn dig om att en text aldrig kommer att bli färdig eller perfekt. Lär dig inse när något är tillräckligt färdigt för att kunna lämnas vidare.

10. Läsaren är smartare än du tror. Och hon eller han är inte din publik, vän, fiende eller examinator. Läsaren är en tillfällig älskare.

Ett svar »

  1. Ping: note to self «

  2. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like
    you wrote the book in it or something. I
    think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead of
    that, this is fantastic blog. A fantastic
    read. I will definitely be back.

    Svara

Lämna en kommentar